Er zijn al een heleboel boodschappenpakket voorbij gekomen sinds ik begon met Gierige Gerda en ik heb er ook al heel wat uitgepakt en aan jullie laten zien. Maar een opmerking die vaak komt op zulke video´s of blogs is: “Maar als je dat allemaal niet nodig hebt is het nog duur.” En de mensen die dat zeggen hebben zeker gelijk. Al moet ik daarbij wel de side note plaatsen dat ik het juist uitpak en laat zien wat er allemaal inzit zodat jij als publiek kan beslissen of jij die dingen ‘nodig’ hebt.
Verrassingseffect
Als allereerste wil ik zeggen dat als je wil gaan voor pakketten waarvan je de inhoud niet van tevoren weet, dat je het dan vooral moet doen omdat je de verrassing leuk vind. Omdat de pakketten vaak vlug uitverkocht zijn kun je niet wachten op een uitpakvideo, dus je weet niet wat er allemaal in zit. Alleen wat je betaald en hoeveel je daarvoor terugkrijgt. Als je kieskeurig bent of niet alles kan eten vanwege ziekte of allergie zijn deze boxen niet slim om te kopen. Vind je het leuk om eens in de zoveel tijd een verrassingspakketten te kopen? Dan kan dit een leuke manier zijn om jezelf te verrassen.
Consumenten adviesprijs versus persoonlijke waarde
Maar er zijn ook een hoop boodschappenpakketten waarbij je wél (voor het grootste deel) van tevoren weet wat er in zit. Je kunt daarvan echt afwegen of je het normaal ook zou kopen en wat de prijs per item is en of het dat waard is. Let dan vooral ook op de formaten van de verpakkingen. Leuk je denkt dat je een fles fris krijgt en dan blijkt het maar een klein formaat te zijn. Bij snackrepen gebeurd het ook vaak dan er dan maar 1 in zit. Dat maakt de waarde van zo’n box meteen anders. Als alles in de kast verdwijnt en niet meer op gaat idem dito. Besef dus goed wat je koopt.
Consumenten adviesprijs versus winkelwaarde
Dan is er nog zoiets als het verschil tussen de consumentenprijs, waarmee de bedrijven die de boxen uitgeven de waarde berekenen, en de winkelwaarde. Soms kan dat flink verschillen en dus extra aantrekkelijk lijken. Zo zat er bijvoorbeeld een keer koffie in een boodschappenbox, de koffie van dit merk is altijd in de ‘aanbieding’ voor € 3,59. Maar ze rekenen dus alsnog de ‘van’ prijs van € 7,99 als consumenten adviesprijs. Verder zijn ook veel van de andere producten vaak in de aanbieding. Dus een box voor minder dan 50% minder dan de consumenten adviesprijs kopen zou ik nooit aanraden. Dit gebeurt ook vaak bij de Too Good To Go pakketten die je thuis kunt laten bezorgen; aanbiedingen zijn dan vaak net wat goedkoper en dan hoeft het niet op voor een bepaalde datum.
Goodiebags bij beurzen
Een mooi voorbeeld van boodschappenpakketten die ik vaak wél het goed waard vind zijn de goodiebags bijvoorbeeld bij Huishoudbeurs, Zomerweek en Winterfair worden verkocht. Deze zijn vaak maar een paar euro en 4 of 5 keer zoveel waard. Het kan het al waard zijn voor een gezellig hapje en drankje tijdens de dag zelf, meestal zit dat er namelijk wel in. Wie er ooit is geweest weet dat de catering bij dit soort evenementen verschrikkelijk duur is. Maar je hebt dan geen keus in drankje of snack. Je moet het doen met wat er in zit en daar moet je ook nog maar zin in hebben…
Uiteindelijk geldt bij al deze boxen vooral; koop het omdat je het leuk vindt, niet omdat je extreem wil besparen. Daarvoor zijn andere acties. Ik vind zelf het verrassingseffect van de pakketten altijd wel leuk, zeker om te laten zien op mijn blog of social media. Wel zorg ik dat ik voor de producten die ik niet kan of wil gebruiken zo snel mogelijk een nieuw huis vind, maar gelukkig zijn er tegenwoordig op heel veel plekjes mooie deelkastjes waarin ik een heleboel kwijt kan!