Afgelopen week was ik te horen bij NPO Radio 2, er was namelijk naar buiten gekomen dat er steeds minder reclamefolders in het pakket zit. Dat komt bijvoorbeeld doordat er een aantal winkelketens uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Ik moest natuurlijk toegeven dat ik mijn folders niet meer fysiek in de bus krijg, omdat ik een Nee/nee-sticker heb. Paul Rabbering (de dj die mij interviewde) moest daar erg om lachen, maar gelukkig zijn de folders tegenwoordig ook prima online te lezen! Betekent dit dat de reclamefolders binnenkort helemaal zullen verdwijnen?
Minder aanbiedingen?
Dat er minder folders in de bus vallen, betekent natuurlijk niet per se dat er ook minder (goede) aanbiedingen zijn. Het ligt er ook aan in welke branche je kijkt. Als ik denk aan folders, dan denk ik meteen aan de supermarkten en drogisterijen, maar ook zaken voor meubels en witgoed hebben hun folders in zo’n pakket zitten.
Over de prijzen daarvan kan ik vrij weinig zeggen, een bank koop ik niet omdat hij een goede prijs heeft en ook voor een wasmachine heb ik wel meer eisen dan alleen ‘zo goedkoop mogelijk’. Daarbij koop ik niet wekelijks een wasmachine of bank, dus ik weet ook niet of de aanbiedingen hierbij zijn veranderd. In de supermarkten en drogisterijen merk ik over een periode van vijf jaar niet heel veel verschil. Het enige is dat er voor mijn gevoel steeds minder stuntaanbiedingen zijn, maar áls ze er zijn, dan zijn ze vaak wel stukken beter dan voorheen!
Gezelligheid
Met het verdwijnen van het aantal folders, en het verschuiven naar online en app-lezen, verdwijnt voor mij ook een gezellig moment. Ik heb echt leuke herinneringen aan het lezen van de folders samen met mijn moeder: kopje thee en een koekje erbij, en dan lekker folders lezen. Met de beste deals was ik toen nog niet zo bezig, maar korting op verzorging en make-up heb ik altijd al gewaardeerd, haha.
Nu is het heel anders; gezellig is het niet meer te noemen als ik de folders doorkijk en de aanbiedingen vergelijk op mijn computer. Maar eerlijk gezegd veranderde er al een hoop toen ik uit huis ging, want mijn moeder (‘Smam’, zoals ik haar eigenlijk liever noem) was wel een belangrijke schakel in het gezellige moment.
Beste deals
Om de beste deals te kunnen vinden, moet je soms folders naast elkaar leggen. Daarom schrijf ik tijdens het lezen van de folders graag op welke deals ik tegenkom. Als ik dan twijfel of de aanbieding uit de volgende folder beter is, kan ik dit eenvoudig checken.
Om het jullie nog iets makkelijker te maken, zal ik elke zondag of maandag mijn favoriete deals van die week met jullie delen in de stories op Instagram en Facebook. Ga me dus zeker daar ook even volgen om op de hoogte te blijven!
Ik denk dus zeker niet dat het idee van reclamefolders binnenkort zal uitsterven, maar ik ben wel blij dat er steeds meer mogelijkheden zijn om papierverspilling tegen te gaan. Los van de Nee/nee-sticker en folders bekijken op internet, kun je bijvoorbeeld bij Spotta ook je eigen folderpakket samenstellen. Superhandig als je per se wel je fysieke folders wilt, maar ook papierverspilling wil tegengaan!

