Afgelopen week was ik te horen bij NPO radio 2, er was namelijk naar buiten gekomen dat er steeds minder reclamefolders in het pakket zitten. Dat komt bijvoorbeeld doordat er een aantal winkelketens uit het straatbeeld zijn verdwenen. Ik moest natuurlijk toegeven dat ik mijn folders niet meer fysiek in de bus krijg omdat ik een Nee-Nee-sticker heb, Paul Rabbering (de DJ die mij interviewde) moest daar erg om lachen, maar gelukkig zijn de folders tegenwoordig ook prima online te lezen! Betekent dit dat de reclamefolders binnenkort helemaal zullen verdwijnen?
Minder aanbiedingen?
Dat er minder folders in de bus vallen betekent natuurlijk niet perse dat er ook minder (goede) aanbiedingen zijn en het ligt er ook aan op welke branche je je richt. Als ik denk aan folders dan denk ik meteen aan de supermarkten en drogisterijen, maar ook zaken voor meubels en witgoed hebben hun folders in zo’n pakket zitten. Over de prijzen daarvan kan ik vrij weinig zeggen; een bank koop ik niet omdat hij een goede prijs heeft en ook voor een wasmachine heb ik wel meer eisen dan alleen ‘zo goedkoop mogelijk’, daarbij koop ik niet wekelijks een wasmachine of bank dus ik weet ook niet of de aanbiedingen hierbij zijn veranderd. In de supermarkten en drogisterijen merk ik over een koers van 5 jaar niet heel veel, het enige is dat er voor mijn gevoel steeds minder ‘stuntaanbiedingen’ zijn maar dat als die er zijn dat ze vaak wel stukken beter zijn dan voorheen!
Gezelligheid
Met het verdwijnen van het aantal folders en het verschuiven naar het lezen online en in de app verdwijnt voor mij wel ook een heel gezellig moment. Ik heb echt leuke herinneringen aan het lezen van de folders, samen met mijn moeder. Kopje thee en een koekje erbij en folders lezen. Met de beste deals was ik toen nog niet zo heel erg bezig, maar korting op verzorging en make-up heb ik altijd al gewaardeerd, haha. Nu is het heel anders, gezellig is het niet meer te noemen als ik de folders doorkijk en de aanbiedingen vergelijk op mijn computer. Maar eerlijk gezegd veranderde er al wel een hoop toen ik uit huis ging want mijn moeder (‘smam’ zoals ik eigenlijk liever zeg) was wel een belangrijke schakel in het ‘gezellig’ zijn.
Beste deals
Om de beste deals te kunnen vinden moet je soms best wel eens folders naast elkaar leggen, daarom schrijf ik tijdens het lezen van de folders graag op welke deals ik tegen ben gekomen. Als ik dan twijfel of de aanbieding uit de volgende folder beter is kan ik dit eenvoudig checken. Om het jullie nog iets makkelijker te maken zal ik elke zondag of maandag mijn favoriete deals van die week met jullie delen in de stories op Instagram en Facebook, ga me dus zeker daar ook even volgen om op de hoogte te blijven!
Ik denk dus zeker niet dat het idee van reclamefolders binnenkort zal uitsterven, maar ik ben wel blij dat er steeds meer mogelijkheden zijn om de papierverspilling tegen te gaan, los van de Nee-nee-sticker en folders bekijken op internet kun je bijvoorbeeld bij Spotta ook je eigen folderpakket samenstellen! Super handig als je perse wel je fysieke folders wil, maar ook papierverspilling wil tegengaan!