Bespaartips

Waarom uitgaan van je verwachtingen je veel geld kost

Winkels hebben, niet zonder reden, vaak een bepaalde reputatie. Wie het over Lidl, Action of Primark heeft, denkt direct ‘goedkoop’. Maar bij veel mensen zit ook nog steeds in hun hersenen gebrand dat bijvoorbeeld Albert Heijn dan weer heel duur is. Hetzelfde geldt trouwens voor A-merk versus huismerk. De eerste wordt automatisch als duur, maar ook gezonder, beter en/of lekkerder gezien. Terwijl huismerk meestal eigenlijk niet onderdoet en misschien, als je het een kans geeft, toch minstens zo goed of lekker blijkt en in veel gevallen zelfs gezonder. En als je er op gaat letten blijken die A-merken misschien niet eens zo duur te zijn als je dacht.

Rekenen en vergelijken blijft belangrijk

Dat gevoel dat je van een winkel of product krijgt is heel belangrijk om te negeren. Kijk bijvoorbeeld naar flitsbezorgers, dit is een luxe dienst en dus denk je wellicht dat dit extreem duur is. Maar als je de prijs gaat vergelijken van de producten die ze aanbieden, valt dat reuze mee. En dan bedoel ik niet van die fles echte champagne, maar gewoon van de yoghurt die je normaal ook zou kopen. Maar juist die goedkope winkel, we zullen Action als voorbeeld nemen, is niet per se zo goedkoop. Veel van de A-merken die zij verkopen zijn echt wel duur, zelfs in de aanbieding. Kijk liever naar acties, al geldt ook daarbij weer; iets wat een goede deal lijkt, is het niet altijd. Wat dacht je van 5 halen 2 betalen? Vaak gegeven op kleine verpakkingen, waardoor de grotere verpakkingen vaak al goedkoper zijn zonder aanbiedingen.

Het geeft nieuwe perspectieven

Albert Heijn is ook een winkel waarvan ik toch stiekem vaak te horen krijg dat hij oh zo duur is. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog geen ervaring heb met de nieuwe manier van afprijzen, want de winkels waar ik kom hebben nog gewoon 35% korting. En daarmee weet ik toch altijd flink te besparen. Daarmee heb ik in driekwart van 2022 mijn boodschappenbudget toch onder de 40 euro per week weten te houden. Dat zou ik zelf niet echt willen bestempelen als ‘veel’. Zeker niet als je meetelt dat ik van wijn hou. De budgetsupermarkten bezoek ik natuurlijk ook, maar wel bewust. Niet alles wat je bij deze winkels kunt kopen is per se goed voor een kleine beurs. Dat laat zich vooral in de aanloop naar feestdagen, waarin luxe producten voor lage prijzen worden aangeboden. Want je voelt je misschien heel goed dat je voor weinig een flesje truffelolie hebt gescoord. De vraag die je je alleen zou moeten stellen, is of je dat ook had gekocht als je het niet bij de budgetsupermarkt had zien staan.

Marketing heeft je in zijn greep

Ik ben ook niet gevoelloos voor de marketingmachine, die illusie heb ik allang laten varen. Maar ik ken wel veel van de trucjes die worden gebruikt, waardoor ik toch net wat vaker een beetje beter oplet. En ik kies er altijd voor om naar de harde cijfers te kijken, in plaats van op gevoel te vertrouwen. Als het op marketing aankomt, dan, want mijn onderbuik heeft zich op sociaal vlak al regelmatig betrouwbaar bewezen, maar goed, daar hebben we het niet over. En voor elke winkel, of die zich nou als budgetvriendelijk in de markt zet of niet, is wel wat te zeggen. Want er zijn de afgelopen jaren wat winkels in de markt gekomen waarvan werd beweerd dat ze goedkoop zouden zijn. ‘Concurrent voor Action’ klonk meer dan eens, al heb ik niet het gevoel dat ook maar een van die winkels die claim waarmaakte. En ook ik moet zeggen dat ik van geen van die winkels echt enthousiast werd.

Het grappige is ook dat wat ‘bespaart’ ook niet voor iedereen hetzelfde is. Voor de één bespaart boodschappen bestellen in plaats van ze zelf doen heel veel geld. Voor de ander zijn maaltijdboxen een heel goede, geldbesparende oplossing. Maar voor weer een ander voelen deze dingen echt als onnodige geldverspilling. Het gaat er dan niet (alleen) om wat het allergoedkoopste is, maar vooral wat je helpt om je uitgaven te veranderen en te verminderen. Je uitgaven meer laten passen bij wat bij jouw inkomen en levensstijl past. En ook die levensstijl vertelt niet altijd evenveel over hoe je in de slappe was zit. Want ik ken mensen in de bijstand die nergens over te klagen hebben, maar ook tweeverdieners die door de stijgende prijzen van eten, energie en huizen geen kant meer op kunnen en wakker liggen of ze hun rekeningen kunnen betalen. Vooroordelen zeggen dus niets, laat ze los en kijk naar wat echt telt; de feiten.