Gister kreeg ik ineens een berichtje van Iris. Of ik al had gehoord dat Albert Heijn een soort Too Good To Go app in het bètahoekje hebben staan? Nee, dat had ik niet. Maar ik werd wel even een beetje gek, want wat een goed nieuws! De app heet AH Overblijvers en de app wordt nu in een klein aantal filialen getest, het is een pilot.
Dit weet ik op dit moment over de app
De app is (nog) in de testfase, het is dus nog even afwachten of het ook daadwerkelijk door heel Nederland zal worden uitgerold. Voor zover ik weet is er een handjevol Albert Heijn filialen dat nu mee doet met de ‘echte’ Too Good To Go, maar dit zou dan wellicht voor alle winkels gaan gelden. De test duurt (in elk geval) vier weken en er doen tien winkels mee, ik ben erg benieuwd wat er daarna gaat gebeuren. De winkels die mee doen zijn deze:
Alkmaar (Kwakelkade 10)
Amsterdam (Amstelveenseweg 186)
Amsterdam (Overtoom 21)
Beverwijk (Wijkerbaan 2)
Zwanenburg (Dennenlaan 45)
Opheusden (Swaenenstate 4)
Heiloo (’t Loo 61)
Bennebroek (Schoollaan 23)
Werkendam (Sigmondstraat 52)
Houten (Plein 13)
Wat kost het en hoe betaal je?
Albert Heijn gaat werken met tasjes. De tasjes die beschikbaar zijn zijn in prijs en waarde vergelijkbaar met die van Too Good To Go, alleen is er wel wat meer keus. Het Verrassings tasje is te vergelijken met de Magic Box van TGTG. Deze kost € 4,99, maar heeft een waarde van € 14,95. Ook de Uit-Het-Assortiment en de Vegetarisch varianten hebben deze prijs en waarde. De Overblijver met brood heeft een waarde van € 11,95, maar je betaalt € 3,95. Omdat ik nog niks kan bestellen (in mijn omgeving doen helaas geen filialen mee) heb ik dus nog niks kunnen testen helaas. Als de app in de toekomst uitgerold wordt, zal ik natuurlijk een uitgebreide review geven! Van de informatie die ik nu al kan vinden zie ik alvast één groot voordeel vergeleken met Too Good To Go; je betaalt de AH Overblijvers pas in de winkel. Dat is een oplossing voor een vaak gehoorde klacht over Too Good To Go.
Wat zijn mijn verwachtingen
Ik denk dat Albert Heijn een beetje aan het testen is met een goede oplossing tegen voedselverspilling. Vooral omdat daar vanuit de consument vraag naar is. De oplopende afprijzingen worden al een tijdje getest in een aantal filialen, maar dit is nog niet landelijk uitgerold. Dat kan natuurlijk komen omdat dit (volgens mij) net voor een zekere pandemie werd ingevoerd. Maar ik denk ook dat dit gewoon een eventueel eenvoudigere manier is om verspilling tegen te gaan. Ik vind het erg leuk dat er ook aan de vegetariërs is gedacht, maar ik zou iets gebaseerd op groenten en fruit, zoals bij de Lidl ook wel waarderen.
De test duurt dus sowieso vier weken. Als we in die tijd nou massaal de app alvast downloaden dan laten we aan Albert Heijn zien dat we dit allemaal willen. Dan zullen ze het vast wel gaan uitbreiden naar de rest van Nederland, toch?