Folders zijn super fijn om te weten wat de aanbiedingen zijn voor de aankomende periode, maar ze kunnen ook goed misleidend zijn. Hoe groter en ‘flashier’ de prijs in de folders staat, des te meer moet je opletten. Vandaar dat ik mijn favoriete deals eens even op een rij heb gezet.
Groenten en fruit
In een gezond dieet zijn groenten en fruit onmisbaar, maar de prijzen van deze producten gaan nogal op en neer. Dat komt bijvoorbeeld doordat het uiteraard duurder is om producten uit kassen of het buitenland te halen, dan van het land. Daarom zijn komkommers in de zomer vaak goedkoper dan 50 cent per stuk, maar het kan in januari of februari zijn dat je bijna 2 euro betaalt. Dat is elk jaar zo, ondanks dat het steeds weer een verrassing is voor sommigen. Ook de weersomstandigheden kunnen invloed hebben. Met een ruime oogst door gunstig weer zullen de prijzen lager liggen dan als er schaarste is door ongunstig weer. Voor de meeste groenten en fruit hou ik aan dat ik niet meer wil betalen dan 50 cent per a.d.h.
Houdbare supermarkt producten
De meeste houdbare A-merk producten uit de supermarkt zijn regelmatig in de aanbieding met minstens 25% korting. Op veel producten is zelfs een korting van 50% of meer eerder regel dan uitzondering. Vergelijk voor deze productgroep altijd de aanbiedingsprijs met de prijzen van huismerk en budgetmerk. De ene keer zal het huismerk alsnog goedkoper zijn, maar ik heb vaak genoeg gemerkt dat juist het A-merk goedkoper is.
Verzorgings- en huishoudartikelen
Laat ik meteen maar een open deur intrappen; deze producten moet je echt nooit voor de volle prijs kopen. De meeste verzorgings- en huishoudartikelen zijn altijd wel ergens in de aanbieding. Niet altijd voor de beste prijs, maar zolang je het al niet voor de normale prijs koopt bespaar je al. Als je dan zo’n product koopt voor een bepaalde prijs, ga je op zoek naar lagere prijzen en waar je bij 25 procent korting twee stuks (één voor nu, één voor later) koopt, koop je er bij 1+1 gratis vier (één voor nu, drie voor later) en als je echt een deal hebt die niet vaak terug komt probeer je voor een half jaar tot een jaar in te slaan. Afhankelijk van het formaat van het product, hoe vaak je verwacht dat een actie terugkomt en de ruimte die je beschikbaar is.
Frisdrank en alcohol
Als het gaat om frisdrank, dan verschilt het echt wat je voorkeur is en wat de beste deals zijn. Eigenlijk geldt dat ook voor verzorgings- en huishoudartikelen, want het merk dat je verkiest kan nogal invloed hebben op de beste prijs en de kortingen die worden gegeven. Als je al kijkt naar cola zijn er al twee A-merk opties, maar ook B-merk opties en natuurlijk ook huismerk. Koop dus niet zomaar ‘iets’ omdat het in de aanbieding is, maar vergelijk prijzen en koop wat je echt het lekkerst vindt. Op alcoholhoudende dranken mag in Nederland niet meer dan 25 procent korting worden gegeven. Maar drank is niet overal even duur, goed uitzoeken waar je het minst betaalt en daar shoppen met 25 procent korting kan dus makkelijk een paar euro extra besparen. En dat is mooi meegenomen.
De folders doorlezen en aanbiedingen vergelijken is super belangrijk voor goede besparingen. Toch wil ik je ook vooral op het hart drukken om je niet gek te laten maken door acties. Ik ga nooit zes verschillende winkels langs om de beste deals te scoren (wie heeft daar in hemelsnaam tijd voor?). Ik ga zelf het liefst naar een supermarkt voor aanbiedingen (Albert Heijn, Plus of Dirk bijvoorbeeld), naar eentje voor de vaste lage prijzen en kwaliteit (Lidl of Aldi) en een budgetdrogist (Kruidvat of Trekpleister). Van die eerste en laatste kun je steeds verschillende winkels nemen afhankelijk van waar de beste deal is en waar je in de buurt bent. Maar de aanbiedingen komen over het algemeen overal wel een keer voorbij.